Cine a inventat tractorul?
Tractorul este un vehicul proiectat special pentru a oferi un efort de tractiune ridicat la viteze mici, pentru a trage remorci sau echipamente grele folosite in agricultura si constructii. Cel mai comun, termenul este folosit pentru a descrie un vehicul de ferma care furnizeaza putere si tractiune pentru a mecaniza sarcini agricole, in special de cultivare. Uneltele agricole pot fi agatate in spate sau montate pe tractor, iar tractorul poate actiona si ca o sursa de putere daca uneltele sunt mecanizate.
Cuvantul “tractor” provine din latinescul “trahere” care inseamna tractare, a trage. Prima inregistrare a cuvantului, insemnand “un motor sau un vehicul pentru tractarea remorcilor sau plugurilor”, a avut loc in anul 1901, inlocuind termenul anterior “motor de tractiune”.
Istoria tractorului
Primele unelte agricole motorizate la inceputul secolului XIX au fost motoarele portabile, motoare cu abur pe roti care puteau fi folosite pentru a conduce o masinarie agricola mecanizata prin intermediul unei curele flexibile. Richard Trevithick a proiectat in 1812 primul motor cu abur stationar semiportabil pentru utilizari agricole, cunoscut sub numele de “motor de hambar” si a fost folosit pentru a propulsa o masina de treierat porumb. Motorul cu adevarat portabil a fost inventat in anul 1839 de catre William Tuxford din Boston, Lincolnshire, care a inceput manufacturarea unui motor construit in jurul unui boiler de locomotiva cu tuburi de fum orizontale. O volanta mare a fost montata pe arborele cotit si o curea de piele tare a fost folosita pentru a propulsa echipamentul folosit. In anii 1850, John Fowler a folosit un motor portabil “Clayton & Shuttleworth” pentru a propulsa un aparat in prima demonstratie publica a aplicatiei de tractiune prin cablu in cultivare.
In paralel cu dezvoltarea primelor motoare portabile, mai multi ingineri au incercat sa le faca autopropulsate. In majoritatea cazurilor acestia au reusit prin montarea unui pinion de atac la capatul arborelui cotit si conectandu-l cu un lant la un alt pinion de atac montat pe axul din spate. Aceste experimente au avut diferite succese. Primul motor de tractiune adecvat, in forma recunoscuta astazi, a fost dezvoltata in anul 1859 cand inginerul britanic Thomas Aveling a modificat un motor portabil “Calyton & Shuttleworth”, care trebuia tras de la o sarcina la alta de doi cai, intr-un motor autopropulsat. Alterarea a fost realizata prin montarea unui lant lung intre arborele cotit si axul din spate.
In anul 1892, John Froelich a inventat si construit primul tractor motorizat pe benzina / petrol in Clayton County, Iowa, SUA. Un motor “Van Duzen” pe benzina cu un cilindru a fost montat pe un sasiu de motor “Robinson”, care putea fi controlat si propulsat de catre cutia de viteze a lui Froelich. Dupa ce a primit brevetul, Froelich a fondat “Waterloo Gasoline Engine Company” si si-a investit toate bunurile. Totusi, aceasta aventurare a fost fara succes, iar in 1895 totul a fost pierdut si compania a dat faliment.
Compania “Richard Honrsby & Sons” este creditata pentru fabricarea si vanzarea primului tractor cu motor pe ulei in Marea Britanie, inventat de catre Herbert Akroyd Stuart. Brevetul pentru Motorul de Tractiune pe Ulei cu Siguranta al lui Honsby-Akroyd a fost realizat in 1896 cu un motor de 20 CP. In 1897, a fost inregistrata prima cumparare a unui tractor din Marea Britanie, realizata de domnul Locke-King. In acelasi an, tractorul a primit Medalia de Argint a Societatii Agricole Regale din Anglia. Tractorul a fost retras ulterior in fabrica si a fost echipat cu senile.
Primul tractor de uz general usor cu motor pe petrol care a avut succes comercial a fost construit de inventatorul britanic Dan Albone in 1901. Acesta a completat patentul pe 15 februarie 1902 pentru design-ul tractorului si a fondat compania “Ivel Agricultural Motors Limited”. El a numit tractorul “Ivel Agricultural Motor”, cuvantul “tractor” intrand in uz mai tarziu. “Ivel Agricultural Motor” era usor, puternic si compact, avea o singura roata de cauciuc pe fata si doua roti mari pe spate asemenea tractoarelor moderne. In 1903, pretul unui tractor era de 300 de lire sterline. S-au fabricat aproximativ 500 de exemplare, majoritatea fiind exportate in intreaga lume. Motorul original folosit a fost realizat de “Payne & Co.” din Coventry, dupa 1906 fiind folosite motoare frantuzesti “Aster”.
Primul tractor american de succes a fost construit de catre Charles W. Hart si Charles H. Parr. Acestia au dezvoltat un motor pe benzina in doi cilindrii si au pornit o afacere in Charles City, Iowa. In 1903, firma a construi 15 “tractoare”, termen creditat de Hart si Parr.
Desi nu au fost populare la inceput, masinile pe benzina au inceput sa castige teren in anii 1910, cand au devenit mai mici si mai accesibile. Henry Ford a introdus “Fordson” in anul 1917, primul tractor produs in masa. Acesta a fost produs in SUA, Irlanda, Anglia si Rusia, iar din 1923, “Fordson” detinea 77% din piata SUA.
Cel mai mare tractor agricol din lume este “Big Bud 747”, un tractor construit la comanda in anul 1977 in Havre, Montana. Tractorul are 8,2 metri lungime, 6,1 metri latime si 4,3 metri inaltime. Are un motor “16V92 Detroit Diesel” in 16 cilindrii capabil sa produca 900 CP la 1190 RPM. A fost proiectat si construit de Wilbur Hensler si angajatii lui de la “Northern Manufacturing Company” pentru un cost de aproximativ 300 000 de dolari. A fost construit pentru fratii Rossi, cultivatori de bumbac din Bakersfield, California, unde a fost folosit timp de 11 ani pentru scarificare. Ulterior a fost cumparat de “Willowbrook Farms” din Indialantic, Florida pentru aceleasi sarcini, iar in final, in 1997, a fost cumparat de “Williams Brothers” din Big Sandy, Montana si a fost folosit pentru a trage un cultivator de 24 de metri. Astazi, “Big Bud 747” este expus la Muzeul Heartland din Clarion, Iowa.
In zilele noastre, tractoarele sunt foarte folosite in agricultura, dar si in constructii sau in alte domenii unde este necesara tractiunea echipamentelor. Tractoarele moderne au incorporate echipamente de ultima generatie precum sistem GPS, aer conditionat, sisteme de servo-asistenta si diferite echipamente amplasate in cabina soferului pentru comfortul acestuia si controlul precis al tractorului.
Acum ati aflat cine a inventat tractorul si cum a evoluat acesta de-a lungul anilor. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.
Related Posts