Cine a inventat telescaunul?

Cine a inventat telescaunul?

Cine a inventat telescaunul
Cine a inventat telescaunul

Telescaunul

De fiecare data cand mergeti la munte, pentru a scurta din timpul de urcare sau coborare, folositi telescaunul. Dar v-ati intrebat vreodata cine a inventat telescaunul? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul telescaunului si cat de mult a avansat de cand a aparut.

Telescaunul este un tip de lift aerial, o cale de transport al pasagerilor pe calea cablurilor care consta in circulatia continua a unei bucle de cablu de otel intinsa intre doua terminale si, de obicei, intre doua turnuri intermediare, cu o serie de scaune atasate cablului. Este metoda primara de transport montan in majoritatea statiunilor de schi, dar este folosit si in parcuri de distractie, in diferite zone de atractie turistica si este in crestere in transportul urban.

Depinzand de marime si eficienta de incarcare, o cale de transport pe cablu este capabila sa transporte pana la 4000 de persoane pe ora, iar cele mai rapide lifturi ating viteze de operare de pana la 12 m/s sau 43,2 km/h. Telescaunul cu cate doua locuri, care a fost timp de multi ani cel mai solicitat lift din industria de schi, transporta pana la 1200 de persoane pe ora cu viteze de pana la 2,5 m/s, iar telescaunul de patru persoane poate transporta 2400 de persoane pe ora cu o viteza medie de 5 m/s.

Istoria telescaunului

Transportul de pasageri aerian pe calea cablului a fost cunoscut in Asia cu mult inainte de secolul al XVII-lea folosit pentru traversarea prapastiilor din regiunile montane. Oamenii treceau funie din fibre tesute peste prapastii, iar evolutia le-a permis sa ataseze hamuri sau cosuri pentru a putea transporta si marfuri.

Prima cale de transport pe cablu mecanica inregistrata vreodata a fost realizata de venetianul Fausto Veranzio care a proiectat in anul 1644 o cale de transport pe cablu pentru pasageri. Industria il considera adesea pe olandezul Wybe Adam ca fiind primul care a construit un sistem operational in 1644. Tehnologia, care a fost dezvoltata ulterior de catre oamenii ce locuiesc in regiunile alpine din Europa, a progresat rapid si s-a extins datorita aparitiei sarmei si a actiunii electrice. Primul Razboi Mondial a motivat utilizarea extensiva de tramvaie militare pentru razboiul dintre Austria si Italia.

Primele telescaune au fost create pentru statiunea de schi din Sun Valley, Idaho, SUA, in anii 1936 si 1937, pe atunci detinuta de “Union Pacific Railroad”. Cel care a proiectat telescaunul a fost James Curren. Acesta a fixat patru scaune in loc de gondola, acest principiu pastrat si la constructia telefericelor din zilele noastre.

Patentul pentru telescaunul original a fost emis pe numele lui Curran impreuna cu Gordon H. Bannerman si Glen H. Trout (Inginer Sef al “Union Pacific RR”) in martie 1939. Patentul a fost intitulat “Tramvai Aerian de Schi”. W. Averell Harriman, creatorul si fostul guvernatorul statului New York, este cel care a finantat intreg proiectul.

Primul telescaun din Europa a fost construit in anul 1940 in Cehoslovacia, de la Raztoka (620 m altitudine) la Pustevny (la 1020 m altitudine).

Noile telescaune construite inca din anii 1990 sunt foarte putine cu prindere fixa. In toate zonele de schi importante telescaunele existente cu prindere fixa sunt inlocuite cu telescaune detasabile. Totusi, simplicitatea relativa a design-ului cu prindere fixa are avantajul costurilor reduse la instalare, intretinere si operare. Din aceste motive acestea raman eficiente in zonele cu volum redus, pentru comunitate si pe distante scurte.

Acum ati aflat cine a inventat telescaunul si care este istoria acestei inventii. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.