Cine a descoperit avionulcureactie




Cine a inventat avionul cu reactie

Lockheed Martin F-22 Raptor

Avionul cu reactie este o aeronava propulsata cu ajutorul motoarelor cu reactie. Acest tip de aeronava atinge eficienta maxima la altitudini si viteze mult mai mari fata de aeronavele propulsate cu ajutorul motoarelor cu elice, fiind capabile sa atinga viteze la limita sau chiar peste viteza sunetului.

Istoria avionului cu reactie

Au fost sugerate mai multe motorizari cu reactie inca de la primele idei ale zborului cu ajutorul motorului cu reactie. Rene Lorin, Morize si Harris au propus sisteme pentru crearea unui eflux. In anul 1910, inventatorul roman, Henri Coanda, a completat un patent pentru un sistem de propulsie cu reactie ce folosea gazele de esapament ale motorului cu pistoane pentru a adauga caldura unui curent de aer pur, compresat de palele rotative ale unui ventilator, intr-o conducta.

Primele aeronave propulsate de motoare de racheta au fost dezvoltate in Germania. Primul avion care a zburat cu ajutorul unui motor de racheta a fost “Lippisch Ente”, in anul 1928. Anul urmator “Opel RAK.1” a fost primul avion cu racheta, construit in acest scop, care a zburat.

Turbojetul a fost inventat in anii 1930, independent, de catre Frank Whittle si, ulterior, de catre Hans von Ohain. Primul avion cu turbojet care a zburat a fost “Heinkel He 178 V1”, primul prototip al Fortelor Aeriene Germane “Luftwaffe”, acesta executand primul zbor pe data de 27 august 1939, in Rostock, Germania.

Primul zbor al unui avion cu reactie care a intrat in atentia publicului a fost cel al prototipului italian “Caproni Campini N.1” din data de 27 august 1940. A fost primul avion cu reactie recunoscut de catre Federatia Internationala de Aeronautica (la acea vreme, programul german “He 178” era inca tinut secret).

Messerschmitt Me 262” a fost primul avion de vanatoare cu reactie operational, fiind introdus de Germania la sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. A fost cea mai rapida aeronava conventionala din Al Doilea Razboi Mondial, desi “Messerschmitt Me 163 Komet” cu motor de racheta era mai rapid. A zburat pentru prima data in anul 1941, dar productia in masa a inceput in anul 1944, primele escadrile fiind operationale in acel an, prea tarziu pentru a avea un efect decisiv in finalul razboiului.

Pe data de 8 noiembrie 1950, in timpul Razboiului din Coreea, Locotenentul Russell J. Brown de la Fortele Aeriene SUA, zburand intr-un “Lockheed F-80”, a interceptat doua “MiG-15” ale Coreei de Nord in zona Raului Yalu pe care le-a doborat in prima lupta intre avioane de vanatoare din istorie.

Compania aeriana britanica BOAC (British Overseas Airways Corporation) a introdus primul serviciu de avion comercial cu reactie, pe linia Londra – Johannesburg, in anul 1952, folosind avionul comercial cu reactie “de Havilland Comet”. Aceasta aeronava inovatoare zbura mai rapid si la inaltimi mai mari decat aeronavele cu elice, era mult mai silentios, avea un zbor mai lin, iar aripile stilizate ascundeau motoarele cu reactie. Totusi, deoarece unui defect de design si folosirii aliajelor de aluminiu, aeronava a suferit uzuri metalice catastrofale care au dus la numeroase prabusiri.

Aceasta serie de prabusiri a oferit timp noului ”Boeing 707” sa intre in serviciu in anul 1958 si sa ajunga sa domine piata liniilor aeriene comerciale. Motoarele pozitionate sub aripi au facut din “Boeing 707” sa para diferit, dar era mult mai avantajat si era apropiat ca aspect de avionul modern.

Turboventilatorul a intrat in folosinta in anii 1950 si 1960, aducand eficiente mult mai mari ale combustibilului. In zilele noastre este cel mai utilizat tip de motor pentru avioane.

Cel mai rapid avion cu reactie comercial , ce putea atinge viteze de pana la Mach 2,35 (2503 km/h), a fost avionul supersonic “Tupolev Tu-144”, acesta intrand in uz in anul 1975, dar a iesit din folosinta foarte rapid. Avionul “Concorde”, ce atingea viteze de pana la Mach 2, a intrat in folosinta in anul 1976 si a zburat timp de 27 de ani. Cel mai rapid avion cu reactie militar a fost “Lockheed SR-71 Blackbird”, acesta ajungand la viteze de Mach 3,35 (3661 km/h).

In zilele noastre, avionul cu reactie este ceva comun, dar cu siguranta nu se va uita de unde a inceput aceasta inventie si cat de mult a fost dezvoltata de-a lungul anilor. Acum ati aflat cine a inventat avionul cu reactie si care este istoria acestuia. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.




Articol scris in categoria Tehnologie

Vezi si alte articole din aceasta categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*