Cine a inventat paratrasnetul?

Cine a inventat paratrasnetul?

Cine a inventat paratrasnetul
Cine a inventat paratrasnetul

Paratrasnetul

V-ati intrebat vreodata cine a inventat paratrasnetul? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul paratrasnetului si cand a fost acesta inventat.

Paratrasnetul este o tija metalica sau un obiect metalic amplasat pe punctul cel mai inalt al unei structuri, precum o cladire, o nava sau chiar un copac, conectat electric folosind un fir sau un conductor electric pentru a interactiona cu pamantul (impamantare) prin intermediul unui electrod. Paratrasnetul a fost realizat pentru a proteja structurile in cazul lovirii unui fulger. Daca fulgerul loveste structura, cel mai problabil va lovi paratrasnetul si va fi condus spre pamant prin conductor, in loc sa loveasca structura provocand un incendiu sau o electrocutare.

Istoria paratrasnetului

Inca din antichitate, oamenii au realizat ca fulgerul este foarte periculos, iar pentru a indeparta acest pericol, Ramses al III-lea, prin anul 1170 i.Hr., a ordonat dispunerea unor coloane aurite pe templele din capitala egipteana Teba.

Cateva din cele mai vechi conductoare de fulgere pot fi gasite in Sri Lanka in locuri precum Regatul Anuradhapura care dateaza inca din anul 377 i.Hr. Regii sinhalezi, care stapaneau foarte bine arta constructiei stupelor si a structurilor avansate, au instalat un varf de metal, realizat din argint sau cupru, pe cel mai inalt punct al fiecarei cladiri pentru a conduce incarcatura electrica. In multe parti din lume, monumentele budiste antice au fost distruse de fulgere, dar nu si in Sri Lanka.

Un conductor de trasnete ar fi fost folosit intentionat in Turnul Inclinat din Nevyansk. Varful turnului este incojurat cu o tija metalica in forma unei sfere poleite cu aur cu tepi. Aceasta tija metalica era impamantata prin armatura metalica a carcasei ce strapungea intreaga cladire. Turnul din Nevyansk a fost construit intre anii 1721 si 1745, la ordinele industriasului Akinfy Demidov, cu 28 de ani inainte de experimentul si explicatia stiintifica a lui Benjamin Franklin. Totusi, adevarata intentie din spatele acoperisului si a armaturii metalice a ramas necunoscuta.

Turlele bisericilor din multe orase europene, care erau de obicei cele mai inalte structuri din oras, riscau sa fie lovite de flugere. Inainte, bisericile crestine au incercat sa previna incidentele distrugatoare cauzate de fulgere prin rugaciune. Peter Ahlwardts a sfatuit oamenii care se adapostesc de fulgere se mearga oriunde, dar nu in biserici si in preajma acestora. In Europa se considera ca paratrasnetul a fost inventat de catre preotul premonstraten ceh, Prokop Divis, intre anii 1750 si 1754. Divis a amplasat, in anul 1754, primul paratrasnet la sol in gradina sa din Primetice de langa Znojmo.

Paratrasnetul ascutit, numit si “atractorul de fulgere” sau “tija Franklin”, a fost inventat de catre Benjamin Franklin in anul 1949 ca parte a explorarii inovatoare despre electricitate. Desi nu a fost primul care a sugerat o corelatie intre electricitate si fulgere, Farnklin a fost primul care a propus un sistem functional pentru a-si testa ipoteza. Pe data de 15 iunie 1752 Franklin a dezvaluit ca fulgerul este o scanteie gigantica, iar cu ajutorul unui varf de metal, situat pe cel mai inalt punct al unei cladiri, acesta putea fi deviat.

Benjamin Franklin a emis ipoteze despre paratrasnete cu cativa ani inainte de experimentul cu zmeul. Se spune ca acest experiment a avut loc deoarece s-a saturat sa astepte pana la finalizarea bisericii “Christ Church” din Philadelphia pentru a pune un paratrasnet in varf.

In secolul XIX paratrasnetul a devenit un element decorativ. Acestea au inceput sa fie impodobite cu bile de sticla ornamentale. Motivul principal al acestor bile era pentru a furniza dovada unei loviri de fulger prin deteriorare sau prin desprinderea de tija. Daca dupa o furtuna o bila este distrusa sau disparuta, proprietarul ar trebui sa verifice cladirea, tija si firul de impamantare.

Primele paratrasnete pe nave se presupune ca erau atasate atunci fulgerele erau anticipate, dar au avut o rata de succes foarte scazuta. In anul 1820 William Snow Harris a inventat un sistem reusit pentru amplasarea paratrasnetelor pe navele de lemn ale acelei perioade, dar in ciuda testelor incheiate cu succes care au inceput in 1830, Marina Regala Britanica nu a adoptat sistemul pana in anul 1842, timp in care Marina Imperiala Ruseasca a adoptat deja sistemul.

In anii 1990, punctele de paratrasnet au fost inlocuite dupa cum au fost construite in prima faza atunci cand statuia “Libertatii” din varful Capitoliului SUA din Washington D.C. a fost renovata. Monumentul Washington este si acesta echipat cu multiple puncte de paratrasnet, iar Statuia Libertatii din New York deviaza fulgerele catre sol atunci cand este lovita.

Acum ati aflat cine a inventat paratrasnetul si care este povestea acestei inventii. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.