Cine a inventat motorul cu inductie?

Cine a inventat motorul cu inductie?

Cine a inventat motorul cu inductie
Cine a inventat motorul cu inductie

Motorul cu inductie

V-ati intrebat vreodata cine a inventat motorul cu inductie? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul motorului cu inductie si care este povestea din spatele acestei invnetii.

Motorul cu inductie sau motorul asincron este un motor electric de curent alternativ in care curentul electric din rotor necesar pentru a produce cuplu este obtinut de inductia electromagnetica de la campul magnetic al statorului (bobina de camp). Un motor asincron nu are, deci, nevoie de comutare mecanica, excitatie separata sau autoexcitatie pentru toata sau doar o parte din energia transferata de la stator la rotor, precum in motoarele universale mari sincrone si pe curent continuu.

Istoria motorului cu inductie

In anul 1824, fizicianul francez, Francois Arago a formulat existenta campurilor magnetice rotative cunoscute sub numele de rotatiile lui Arago, pe care, pornindu-le si oprindu-le manual, Walter Baily le-a demonstra in anul 1879 in primul motor cu inductie primitiv. Se pare ca motoarele cu inductie de curent alternativ practice au fost realizate independent de catre Galileo Ferraris si Nikola Tesla, acestia demonstrand un model de motor functional in anul 1885 respectiv in anul 1887.

Tesla a aplicat pentru patente in SUA in octombrie si noiembrie 1887 si a primit o parte din aceste patente in mai 1888. In aprilie 1888, “Academia Regala de Stiinte” din Torino a publicat cercetarile lui Ferraris despre motorul de curent alternativ polifazic detaliind bazele operarii motorului. In mai 1888 Tesla a prezentat lucrarea tehnica “Un nou sistem pentru motoarele de curent alternativ si transformatoare” celor de la “Institutul American de Ingineri Electrici” descriind trei tipuri de motoare cu patru poli de stator: unul cu un rotor formand un motor cu reluctanta cu nonautopornire, unul cu un rotor bobinat care forma un motor cu inductie cu autopornire si un al treilea motor, un motor cu adevarat sincron cu alimentare de curent continuu cu excitatie separata catre bobina rotorului.

George Westinghouse, care dezvolta un sistem de alimentare pe curent alternativ, a licentiat patentele lui Tesla in 1888 si a cumparat o optiune a patentului lui Ferraris pentru conceptul motorului cu inductie. Tesla a fost angajat timp de un an ca si consultant. Angajatul lui Westinghouse, C.F. Scott, a primit sarcina de a-l asista pe Tesla si mai tarziu a preluat dezvoltarea motorului cu inductie la Westinghouse.

Ferm in promovarea dezvoltarii sale trifazice, Mihail Dolivo-Dobrovolsky a inventat motorul asincron cu rotor in cusca in anul 1889 si transformatorul cu trei membre in anul 1890. Totusi, a sustinut ca motorul lui Tesla nu era practic din pricina pulsatiilor in doua faze, care l-au avertizat sa persiste la lucrarile sale trifazice.

Desi Westinghouse a realizat primul sau motor cu inductie practic in 1892 si a dezvoltat o linie de motoare cu inductie polifazice de 60 hz in 1893, aceste motoare erau difazice cu rotoare bobinate pana cand B.G. Lamme a dezvoltat un rotor bobinat cu bara rotativa. “General Electric Company” a inceput sa dezvolte motoare cu inductie trifazice in 1891. Pana in 1896, compania si cu Westinghouse semnasera un acord de licentiere comuna pentru design-ul rotorului bobinat cu bara rotativa, denumita mai tarziu rotor “cusca de veverita”.

Arthur E. Kennelly a fost primul care a aratat importanta literei “i” (radacina patrata a lui -1) pentru a descrie operatorul de rotatie de 90 de grade in analiza numerelor complexe din problemele de curent alternativ. Charles Proteus Steinmetz de la “General Electric Company” a dezvoltat aplicatia cantitatilor complexe de curent alternativ inclusiv in termeni astazi cunoscuti sub numele de “circuitul echivalent Steinmetz “ al motorului cu inductie. Imbunatatirile motorului cu inductie ce au plecat de la aceste inventii si inovatii au fost numeroase. Spre exemplu, un motor cu inductie de 100 de cai putere are astazi aceleasi dimensiuni cu un motor cu inductie de 7,5 cai putere din anul 1897.

Acum ati aflat cine a inventat motorul cu inductie si care este istoria acestei inventii. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.